Ziekenhuis Nij Smellinghe zet zelfherstel app in voor patiënten met botbreuken

Patiënten die met ongecompliceerde botbreuken bij SEH van Nij Smellinghe komen, hoeven na behandeling niet meer op controle. Die patiënten kunnen herstellen via een app. Het Friese ziekenhuis Nij Smellinghe biedt op de Spoedeisende Hulp behandelingen aan volgens de Virtual Fracture Care-methode (VFC).

De Virtual Fracture Care-methode betekent dat patiënten met een ongecompliceerde botbreuk of ander stabiel letsel zelf oefeningen kunnen doen en kunnen werken aan hun herstel met de Virtual Fracture Care app. Ze hoeven niet meer voor controle naar het ziekenhuis. Nij Smellinghe is het eerste Friese ziekenhuis dat deze dienstverlening aanbiedt aan haar patiënten.  

Andere ziekenhuizen werken al langer met deze methode. Het Amsterdamse OLVG is in Nederland in 2019 gestart met Virtual Fracture Care. Daarna volgden landelijk meerdere ziekenhuizen. Ziekenhuizen die al langer met Virtual Fracture Care werken, merken dat de tevredenheid bij patiënten gelijk blijft of zelfs toeneemt, meldt het persbericht van Nij Smellinghe. Patiënten nemen niet vaker contact op met de Spoedeisende Hulp of huisarts met vragen en het aantal patiënten dat zonder problemen herstelt, blijft gelijk. “Kortom, het is een mooi voorbeeld van hoe we de juiste zorg op de juiste plek aanbieden”, aldus traumachirurg Roderick Wouters.

Virtual Fracture Care app

De app is geschikt voor twaalf letselsoorten zoals een gebroken sleutelbeen of pols bij kinderen, ongecompliceerde breuken in de elleboog, enkel of voet, een verstuikte enkel en een spaakverwonding. Patiënten met dergelijk letsel, krijgen van de SEH-verpleegkundige, in plaats van gips, een verband, brace of afneembare laars aan die de patiënt zelf kan verwijderen. Vervolgens krijgen ze uitleg over het letsel en de VFC-app. De VFC-app bevat informatie in tekst en beeld over de behandeling, het herstel en de herstelperiode. En het biedt informatie om thuis oefeningen te doen en te herstellen. De informatie in tekst en beeld is laagdrempelig en daardoor heel toegankelijk voor patiënten, schrijft het ziekenhuis.

Nacontrole

Het gebruik van de app maakt de patiënten die de app gebruiken zelfredzaam. Nacontrole inb het ziekenhuis is onnodig. “Dit scheelt de patiënt en eventuele verzorger of mantelzorger een vervolgafspraak in het ziekenhuis en daarmee tijd. Daarnaast helpt het ons om de druk op de zorg te verminderen”, legt Wouters uit. “Voorheen werden patiënten met dit soort letsels standaard uitgenodigd voor een poliklinische nacontrole. Wetenschappelijk onderzoek van het OLVG (Amsterdam) laat zien dat VFC een vermindering van 91% poliklinische nacontroles en 72% controlefoto’s bij Radiologie kan opleveren.”